Esélyegyenlőség és szociális ügyek

Okos alkalmazások a befogadó oktatásért

2016. 11. 22.

Kósa Ádám fideszes EP-képviselő volt a házigazdája a befogadó oktatásról szóló ma délutáni konferenciának az Európai Parlamentben. A konferencián résztvevő Navracsics Tibor oktatási biztos kiemelt célként fogalmazta meg, hogy a fogyatékossággal élő diákok egyre nagyobb része járhasson normál iskolai osztályokba. Ezt a célt hangsúlyozták a konferencián felszólaló EP-képviselők, a fogyatékossággal élő személyeket képviselő szervezetek vezetői és olyan nagy cégek képviselői is, mint az Apple, a Microsoft és a Samsung. A rendezvény megszervezésében kiemelt szerepet játszott az Európai Ügynökség a Sajátos Nevelési Igényű Tanulókért és az Inkluzív Oktatásért.

Navracsics Tibor oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős biztos hangsúlyozta: mindenki nyer azzal, ha a fogyatékossággal élő gyermekek normál iskolai osztályban tanulhatnak. Nemcsak az érintett diák, de társai, sőt tanárai is új tapasztalatokat szereznek a közös játék és tanulás során. A biztos rámutatott, hogy az akadálymentes iskolaépület csak az első lépés, hiszen a tananyagnak is hozzáférhetőnek kell lennie ahhoz, hogy senkit ne zárjunk ki a képzésből.

Kósa Ádám véleménye szerint jó befektetés minden olyan fejlesztés, amely megkönnyíti az iskolákban az IT eszközök alkalmazását. „Kora gyermekkortól kezdve személyre szabott segítségre van szükség ahhoz, hogy a fogyatékossággal élők először az iskolában, azután pedig az élet minden területén befogadásra kerüljenek és boldogulni tudjanak. Ehhez pedig szemléletváltásra is szükség van” – húzta alá a Fogyatékosságügyi Munkacsoport fideszes társelnöke.

Lovászy László Gábor, az ENSZ Fogyatékos Személyek Jogaival Foglalkozó Bizottságának (UN CRPD) tagja úgy fogalmazott: a CRPD Egyezménynek nem az a célja, hogy biztosítsa a fogyatékossághoz való jogot, hanem az, hogy választási lehetőséget és esélyt biztosítson. A modern technológia ugyanis várhatóan már a közeljövőben lehetővé teszi azt, hogy egy fogyatékossággal élő ember egyrészt személyre szabott technológiák révén, másrészt a környezet teljes akadálymentesítése révén visszanyerje vagy pótolhassa elvesztett képességét és ép embertársaihoz hasonló módon boldogulhasson az életben.

Az Apple, a Microsoft és a Samsung előadói valamennyien egyetértettek abban, hogy olyan technológiák kifejlesztése a cél, amely megkönnyíti mind tanárok, mind a tanulók helyzetét. Cél, hogy az inkluzív dizájn vagy a felhőbe feltöltött tananyagok segítségével a fogyatékossággal élő diák minden tananyaghoz szükségletei szerint akadálymentesített formában férjen hozzá, például olyan beépített megoldások révén, mint amilyen a hang felismerő, írott szöveget felolvasó, vagy szemmozgással irányítható alkalmazások. A jövőbeli tervek között említették a virtuális valóság növekvő használatát az oktatás területén.

Háttér: https://www.european-agency.org/events/seminar-on-inclusive-education-for-learners-with-disabilities