Hírek

Újragondolja az Unió a veszélyes áruk szállításának szabályozását

Újragondolja az Unió a veszélyes áruk szállításának szabályozását

2007. 09. 05.

Az elfogadott irányelvtervezet célja és újdonsága, hogy a vasúti és közúti szállítási módok mellett a belvízi szállítási módot is szabályozni fogja, mindezt egy egységes jogszabályba foglaltan. Egyúttal a jelenlegi – a veszélyes áruk szárazföldi szállítására vonatkozó – uniós jogszabályok felülvizsgálatát és egy jogszabályba történő összevonását is megteremti.

 

A statisztikai adatok szerint az Európai Unió áruszállításának 8 százalékát a veszélyes áruk szállítása teszi ki, ami éves szinten mintegy 110 milliárd tonna áru mozgatását jelenti. Nem kétséges, hogy ezen különleges áruk szállításának európai szintű szabályozási módja az Unió polgárait és képviselőit élénken foglalkoztatja.

 

 A Parlament által elfogadott jelentés szerint meg kell őrizni a tagállamok azon jogát, hogy szabályozhassa, esetleg betilthassa országa területén a veszélyes anyagok szállítását nemzetbiztonsági vagy környezetvédelmi indokokra hivatkozva.

Barsiné Pataky Etelka magyar néppárti képviselő a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) szakértőivel folytatott konzultációt követően a magyar fuvarozók észrevételeit és véleményét szem előtt tartva vett részt a jelentés szavazásán. A MKFE szakértői figyelmeztették, hogy nem tanácsos megadni egy tagországnak azt a lehetőséget, hogy eldöntse milyen szállítási módot használ veszélyes áru szállításra bizonyos speciális esetekben, mert az ilyen magatartás megkérdőjelezi a versenysemlegesség elvét. Ugyanakkor figyelmeztették a képviselő asszonyt, hogy a veszélyes áru balesetek 80 %-a nem a szállítás során, hanem a kikötőkben, terminálokon, rendező pályaudvarokon történik a kezelés illetve átrakodás során, amikor közútról vasútra vagy hajóra kerül a rakomány.

  
A parlamenti napirend másik, közlekedési szempontból fontos jelentése az európai áruszállítás logisztikájával foglalkozott. A spanyol Ines Ayala Sender jelentésében üdvözölte a Bizottság logisztikával kapcsolatos keretstratégiáját, illetve a Bizottság azon szándékát, hogy egy cselekvési terv idei bemutatásával a logisztika fontosságát a politika látókörébe hozza. A közlekedési és idegenforgalmi bizottság a jelentés elfogadáskor támogatta az Európai Bizottság azon javaslatát is, hogy európai modellként vizsgálják meg egy „egyetlen szállítási dokumentum” bevezetésének lehetőségét, mely dokumentum a szállítási módtól függetlenül, minden áru vonatkozásában használható lenne.