Hírek

Tagállami ösztönzést kíván az intelligens közlekedés

Tagállami ösztönzést kíván az intelligens közlekedés

2008. 06. 19.

Barsiné emlékeztetett: Európa polgárai értékes perceket, félórákat vesztegelnek az utakon, eközben a gépjárművek feleslegesen szennyezik a levegőt, miközben veszélybe kerül a személyes mobilitás, többek között azért is, mert ilyen módon használva a járműveket kezd megfizethetetlenné válni az üzemanyag ára.

A magyar képviselő asszony elmondta, ha megfelelő választ akarunk adni a klímaváltozásra, egyik legfontosabb fegyverünk, hogy megvalósítsuk az intelligens közlekedést. Barsiné éppen két éve, a plenáris ülésen a közlekedés előtt álló legfontosabb kihívásnak nevezte, hogy sikerüljön elterjeszteni az intelligens közlekedési rendszereket Európában. Már az európai közlekedéspolitika felülvizsgálatáról szóló Barsiné-jelentés tavalyi elfogadásakor is mindenki támogatta az intelligens közlekedést, mint az európai közlekedés-politika egyik kiemelt prioritását.

Miért haladunk ilyen lassan? – tette fel a kérdést Barsiné. A keretek adottak, általában a technológia készen áll. Például az E-Call, az intelligens autó, az IKT alapú városi forgalomirányítási rendszerek, 2009-től az EGNOS, 2013-tól a Galileo rendszer. Európa egyik erőssége az automotiv szektor, ahol valóban sikerrel veszünk részt a globális versenyben, nem utolsó sorban a kapcsolódó igen innovatív kis- és középvállalkozások köszönhetően. Ma már a fejlesztések átívelnek Nyugat- és Kelet-Európán. Budapesten például két fontos európai jelentőségű tudásközpont működik ezen a területen a Műegyetem mellett. Az iparág is elkötelezte magát.

Barsiné aláhúzta: most a közösségi oldanak, elsősorban a tagállamoknak kell lépni. Például az E-Call esetében a szükséges infrastrukturális beruházások megvalósuljanak vagy az intelligens jármű, intelligens infrastruktúra esetében a megfelelő ösztönző gazdasági környezetet kialakítsák. A magyar kormány lemaradása e tekintetben is szembetűnő, még az uniós egyetértési nyilatkozat iránt sem mutat elkötelezettséget, holott a szomszédos tagállamok már aláírták azt.

A Bizottságot arra kérte Barsiné, hogy foglalja teljes rendszerbe azokat a teendőket, amelyek az intelligens közlekedés tényleges megvalósítását szolgálják, alkosson egy ágazatokon átnyúló stratégiát.