2023. 12. 14.
Az Európai Parlament plenáris ülése megvitatta a lengyel, szlovák és magyar közúti fuvarozók tiltakozó megmozdulásainak hatására kialakult helyzetet az EU-ukrán külső határokon. Deli Andor a Fidesz EP-képviselője a téma kapcsán kiemelte:,, Egyértelmű, hogy a Bizottság nem vette figyelembe az ukrán fuvarozók az uniós piachoz való szabad hozzáférésének káros hatásait, ezzel is bizonyítva, hogy nem érett még a helyzet az csatlakozási folyamatok megindítására.” „Az EU területére belépve mindenkinek azonos szabályok szerint kell játszania. Legyen józan eszünk, hogy megvédjük a piacunkat és fuvarozóinkat!” – hangsúlyozta Kósa Ádám, a Fidesz európai parlamenti képviselője.
,,A szigorú, újabb adminisztratív és anyagi terhet jelentő Mobilitási csomag épp csak életbe lépett, amikor először a járványhelyzet, majd az ukrán – orosz háború kiváltotta energiaválság hozta nehéz helyzetbe a közúti fuvarozókat. Az ukrán fuvarozók 2022-es engedélykötelességének megszüntetése pedig olyan versenyhátrányt okozott az uniós fuvarozóknak, hogy egy részük ma a tönk szélére sodródott. Az ukrán gabona-import után itt az újabb példája annak, hogy Ukrajna felügyelet nélküli hozzáférése a belső uniós piachoz többszörösen hátrányos helyzetbe hozza az uniós, így a magyar vállalkozásokat. Ezért arra kértük az Európai Bizottságot, hogy késlekedés nélkül vizsgálja felül az ukrán – EU közúti fuvarozási egyezmény feltételeit” – mondta el a kialakult helyzet kapcsán Deli.
Kósa rámutatott: „Emlékezetes, hogy az úgynevezett mobilitási csomag és a kiküldött munkavállalókra vonatkozó EU-s szabályok szigorítása azért történt minden tiltakozásunk ellenére, mert a nyugat-európai fuvarozók féltették piacukat a 2004 után csatlakozó országoktól. Akkor folyamatosan csak azt hallottuk, hogy a kelet-európai tagországok „szociális dömpingjét” meg kell fékezni. Most pedig tárt karokkal várják az olcsó üzemanyag miatt egyébként is sokkal olcsóbb ukrán teherfuvarozókat? Ráadásul az ukrán fuvarozókat az EU a rengeteg adminisztratív kötelezettség alól is mentesítette, amely a magyar fuvarozókat terheli és ez bizony azt jelenti, hogy sokkal olcsóbban tudnak árut szállítani, ami versenyhátrányba hozza a hazai vállalkozásokat.” – tette hozzá Kósa.
A képviselők a kialakult helyzetet azzal összegezték, hogy az európai uniós bürokraták nincsenek tisztában azzal, mit jelent, ha megnyitják az utat Ukrajna csatlakozása előtt. Ahogy az ukrán gabona ügye, úgy a fuvarozók ügye is mutatja: teljes sötétségben tapogatóznak és úgy hoznak meg döntéseket, hogy annak következményeit nem ismerik. Ezt az európai polgárokat és európai gazdaságokat súlyosan károsító magatartást meg kell akadályozni és a jövő évi európai parlamenti választásokon olyan képviselőknek kell bizalmat szavazni, akik kiállnak az Európai Unió polgáraiért!