Hírek

Könnyítsük meg a fuvarozók életét

Könnyítsük meg a fuvarozók életét

2008. 05. 21.

Az Európai Parlament mai strasbourgi ülésén megszavazta a közúti fuvarozási piachoz jutás, illetve a szakmához jutás új szabályozását. Lényeges, hogy az eddigi vonatkozó irányelveket az EU rendeletekkel kívánja kiváltani, ami kötelező és közvetlenül alkalmazható jogi természeténél fogva kiküszöböli az eddigi eltérő nemzeti szabályozásokból adódó piactorzító problémákat.

Barsiné Pataky Etelka az egész jogszabálytervezet tárgyalása folyamán szoros kapcsolatban állt a magyarországi szakmai szervezetekkel, ennek megfelelően a Bizottság által előterjesztett javaslatcsomag sok ponton módosítást nyert a magyar fuvarozók érdekeit is szem előtt tartva.

A piacra jutás tekintetében a legfontosabb kérdés a kabotázs tevékenység (egy tagállam fuvarozójának egy másik tagállam területén, két helyszín között végzett fuvarozási szolgáltatása) fogalmának tisztázása, illetve ezen tevékenység szabályozása volt. A most elfogadott változat értelmében kabotázs tevékenységet lehet korlátozott számban folytatni a cél országban, illetve a visszaút tranzit országaiban. Ily módon csökkenni fog az üres visszfuvarok száma, valamint a közúti fuvarozás CO2 kibocsátása. Az átmeneti korlátozás a szakmának időt ad a 2014. január elsejei teljes liberalizációra való felkészüléshez.

A fideszes képviselő asszonynak kitartó tárgyalásokon keresztül sikerült elérni például, hogy a pénzügyi megfelelősség tekintetében megmaradjon a saját tőke előírás az Európai Bizottság által javasolt új forgóeszköz kritérium helyett, vagyis a fuvarozó akár a kamionjával vagy a telephelyével is igazolhatja pénzügyi megfelelősségét. A képviselők ugyanebben a vonatkozásban a javasolt 80%-os likviditási gyorsrátát is elvetették melynek értelmében, a vállalkozás pénzben meglévő vagy könnyen pénzzé változtatható eszközeinek 80%-ban fedezni kellett volna a vállalkozás rövid lejáratú kötelezettségeit. Ez azért fontos, mert ez az előírás a kisebb vállalkozások számára a hazánkban jellemző közel 90 napos fizetési határidőkkel súlyosbítva tarthatatlan lett volna.

Jó hír továbbá, hogy a kezességvállaló intézetek közé sikerült biztosítóintézeteket is belefoglalni. A magyar fuvarozók számára ez a ma elérhető legkedvezőbb gyakorlat továbbra is fennmarad, és nem szükségesek a sokkal nehezebben és drágábban megkapható bankgaranciák.

A megszavazott szabályozás értelmében a cég tulajdonosa is lehet szállításszervező. Ez különösen a kisvállalkozások számára fontos, ahol a tulajdonos sokszor a szakmai irányító is egyben. Így elhárult az a veszély, hogy a kisvállalkozóknak külön személyt kelljen alkalmazniuk a szállításszervezői tevékenységre, ahogy azt a Bizottság javasolta.

A szakmához jutás új követelménye, hogy minden vállalkozásnak tényleges és állandó székhellyel kell rendelkeznie azon tagállamban, ahol a tevékenység végzését engedélyezik számára. Barsiné ezt az új kritériumot úgy értékelte, hogy ennek köszönhetően a „postafiókcégeket” sikerül felszámolni, ezzel a szakma megfelelő rangot kap.