
Fizetőképes? Képes fizetni?
2016. 06. 22.
2010 márciusában két látássérült magyar állampolgár panaszt nyújtott be az ENSZ-hez azért, mert az egyik bank pénzkiadó automatáit (ATM) nem tudták használni. Az ENSZ 2013-ban bírálta el ügyüket, helyt adva panaszuknak. A döntés értelmében Magyarországnak figyelmemmel kell lennie a pénzintézetek akadálymentesítésére, különös tekintettel a pénzkiadó automaták esetében. Ugyanez vonatkozik a világ minden olyan országára, amely aláírta az ENSZ Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól szóló Egyezményét.
Az ATM-ekre vonatkozó döntésből az is következik, hogy kötelezővé kell tenni azokat a megoldásokat, amelyek segítik a látássérültek egyéb kártyás fizetéssel kapcsolatos eszközök használatát is.
Tekintettel arra, hogy a pénzintézetek jelentős része nemzetközi, így a probléma európai megoldást kíván, legalábbis az EU-ban beszerezhető fizetési terminálok szabványosítása terén. Ennek, a hozzáférhetőségen túl, más hozadéka is lenne: csökkentené a költségeket, illetve a kisebb, regionális bankok versenyképessége is javulna. (Az ENSZ-hez benyújtott magyar panasz egy olyan bank ellen irányult, amely nincs az első 50 legnagyobb európai bank között.)
"Az online bankolás terjedésével ezen a területen is egyre sürgetőbb az akadálymentesítés" – hívta fel a figyelmet Kósa Ádám, aki ősztől az Európai Akadálymentesítési Csomag felelőse lesz az Európai Parlament Foglalkoztatási és Szociális Bizottságában. Az Európai Akadálymentesítési Csomag részletesen foglalkozik majd az ATM-ek, bankkártyás fizetések és online fizetési módok akadálymentességével is.