Mezőgazdaság és vidékfejlesztés

A magyar néppárti delegáció fideszes képviselői elutasítják az egységes európai földpiac létrejöttét

A magyar néppárti delegáció fideszes képviselői elutasítják az egységes európai földpiac létrejöttét

2007. 11. 14.

Glattfelder Béla, magyar néppárti képviselő szerint a talajvédelem esetében nincs szükség európai szintű központi szabályozásra, elegendő, ha az EU csak koordinál. A termőföld helyhez kötöttsége miatt nincs olyan határokon átnyúló környezetvédelmi probléma, amelyik ezt indokolná.

Hazánkban ráadásul jelenleg is rendkívül szigorú – a most javasolt európai irányelvnél jóval szigorúbb – talajvédelmi szabályozás van érvényben. Ez megfelelően biztosítja a hazai talajvédelmet.

A jogszabálytervezet egyik fő célja, hogy hozzájáruljon az egységes európai földpiac létrejöttéhez. A különböző típusú talajok állapotának felmérése, a szennyezett területek nyilvántartásba vétele elsősorban a helyi viszonyokat kevésbé jól ismerő külföldi vevők érdekeit szolgálja. „A FIDESZ Magyar Polgári Szövetség elutasít minden olyan törekvést, amely megkönnyítené a külföldiek termőföld-vásárlását. Márpedig az európai szintű talajvédelmi szabályozásnak az is a következménye lenne, hogy a derogáció lejártát követően a külföldiek jobb információk birtokában könnyebben juthatnának a magyar termőföldhöz.” – szögezte le Glattfelder Béla.

Elfogadhatatlan az is, hogy egy újabb, európai szintű szabályozással tovább növekedjen a bürokrácia, a gazdálkodók adminisztratív terhei, és ezzel az európai termelők további versenyhátrányba kerüljenek. Az irányelvvel kapcsolatban készült magyar kormányzati előterjesztés azzal számol, hogy a kormányzati kiadások 2010 előtt, a gazdálkodók bürokratikus költségei különösen 2010-ben nőnek meg, mivel ekkor kell adatszolgáltatást végezniük.

Nem igazak azok az állítások, amelyek szerint Magyarország uniós többletforrásokhoz jut a talajvédelmi irányelv elfogadása esetén. Az Európai Bizottság javaslata „költségvetési szempontból semleges”, azaz nem tartalmaz pluszforrásokat az irányelv végrehajtására. Akik az ellenkezőjét állítják, vagy nem ismerik a magyar kormány álláspontját (amely leszögezi, hogy az Európai Bizottság „az irányelv végrehajtásának finanszírozását a tagállamokra bízza”), vagy szándékosan kívánják az érdekelteket megtéveszteni.

„Fennáll a veszélye annak, hogy a későbbiekben az EU a már meglévő, területalapú támogatáshoz való hozzáférést ahhoz köti, hogy a gazdák a talajvédelmi korlátozásokat betartják. Ez a gyakorlatban a támogatások csökkentését jelenti.” – nyilatkozta Glattfelder Béla.

A képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy a COPA-COGECA, az európai gazdák érdekképviseleti szerve – amelynek a magyar mezőgazdasági érdekképviseletek is a tagjai, – a parlamenti szavazás előtt kiadott nyilatkozatban újból a talajvédelmi irányelv elutasítására szólított fel. A COPA-COGECA szerint rendkívül fontos feladat a talajvédelem. Nincs azonban szükség európai szintű szabályozásra, mivel tagállami szinten sokkal jobban figyelembe lehet venni a termőtalaj speciális, helyi adottságait.


A MAGOSZ elnökének levele Szájer Józsefhez

Dr. Szájer József Úr

Delegációvezető

FIDESZ Magyar Polgári Szövetség

Európai Parlamenti Delegációja

Brüsszel

 

 

Tisztelt Delegációvezető Úr!

 

Engedje meg, hogy a magyar gazdák képviseletében a talajvédelmi irányelv kapcsán Önhöz forduljak. Tudomásom szerint az Európai Parlament 2007. november 14-én fog szavazni a Gutiérrez-Cortines-jelentésről, amelynek tárgya a „Javaslat a talajvédelemről szóló Tanácsi és Európai Parlamenti közös irányelvről”.

A Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége, a gazdák legfőbb európai szövetségével, a COPA-COGECÁ-val egyetértésben, ellenzi a talajvédelem uniós szintű szabályozását. Álláspontunk szerint ez valójában nem erősítené a talajok védelmét, hanem csupán adminisztrációs többletterhet jelentene a gazdáknak. Magyarország esetében egy ilyen szabályozásra már csak azért sincs szükség, mivel hazánkban jelenleg is igen kemény jogszabályok vonatkoznak a talajok védelmére. Környezetvédelmi szempontból tehát az új szabályozás semmilyen előrelépést nem jelentene.

Aggodalommal értesültünk ugyanakkor arról, hogy a direktíva egyik célja a termőföldek adásvételének elősegítése az unión belül. A MAGOSZ szerint a magyar érdekek szempontjából ez elfogadhatatlan.

A MAGOSZ szerint az uniós szintű talajvédelmi előírások bevezetése azzal a veszéllyel is járhat, hogy az EU a későbbiekben ezeknek az előírásoknak a teljesítését szabhatja feltételül a területalapú támogatás kifizetéséhez.

A fentiek figyelembevételével felkérem ezennel az Európai Parlament magyar képviselőit, hogy ne támogassák a talajvédelmi irányelv elfogadását.

 

Budapest, 2007. november 14.

 

                                                                       Tisztelettel:

 

 

                                                                                                          Jakab István

                                                                                                              elnök