Hírek

A hazai városokban, de legfőképpen Budapesten a városi mobilitás új kultúráját kell megteremteni

A hazai városokban, de legfőképpen Budapesten a városi mobilitás új kultúráját kell megteremteni

2008. 05. 13.

Az Európa napon, május 9-én tartott konferenciát Dr. Martonyi János, volt külügyminiszter, a Szabad Európa Központ elnöke nyitotta meg. Az ünnepi beszédet Dr. Orbán Viktor a Fidesz elnöke, az Európai Néppárt alelnöke tartotta. (Orbán Viktor beszéde megtekinthető itt.)

A konferencia meghívott előadói voltak Prof. Reinhard Rack európai parlamenti képviselő, a „Városi Közlekedés”- Zöld Könyv témafelelőse, Hankiss Elemér az MTA tanácsadója és Tarlós István a Fidesz fővárosi frakciójának vezetője. Felkért hozzászólók: Fónagy János, az Orbán kormány volt közlekedési minisztere, Fodor István, az Ericson volt elnöke, Vitézy Dávid, a VEKE elnöke, és Hajtó Ödön, a Mérnöki Kamara első elnöke voltak.

Az Európai Unió lakosságának több mint 60% városokban él, és bár a városok különböznek egymástól, a közlekedési problémák igencsak hasonlóak, mondta bevezetőjében Barsiné Pataky Etelka, aki a városi közlekedés európai dimenziójáról tartott előadást. A budapesti helyzetet elemezve rámutatott, hogy a mostani közlekedési állapot tarthatatlan, a városban nem lehet közlekedni, a légszennyezettségéről pedig kezd hírhedté válni. Ezért is szükség van az EU mobilizáló szerepére, a közös gondolkodásra. Barsiné szerint a változásokra azért van szükség, hogy egyvalami, a legfontosabb ne változzon, ez pedig a személyes mobilitás.

Az európai parlamenti képviselő szerint a biztonságos és garantált személyi mobilitás a függetlenség kulcsa, mindenki számára biztosított kell, legyen az úgynevezett jó hozzáférés lehetősége, mint például: a gazdaság szereplőinek az eljutás lehetősége, mint pl. üzletek, vállalkozások, terminálok, repterek jó megközelíthetősége, vagy az alacsony jövedelműek, idősek, számára a megfizethető mobilitás megteremtése. Az európai városok szilárd gazdasági potenciállal rendelkeznek, az európai GDP 85%-át a városokban állítják elő, ezért az önkormányzatoknak képessé kell válni arra, hogy garantálják az általános érdekű szolgáltatásokat, és képessé kell válniuk ezt megfizetni.

Budapestet elhagyta mintegy százezer ember az elmúlt évtizedben, 2005-ben már 273 ezren ingáztak Budapestre, mindezt úgy, hogy ugyanebben az évben 11%-kal kevesebben vették igénybe a HÉV-et és a metrót. A megszokott közlekedési struktúrákon tehát változtatni kell, kérdés hogy hol és mivel kezdődjön a változás? Barsiné véleménye, hogy az autós közlekedést az integrált közlekedési rendszerek, kell, hogy felváltsák. Sőt, olyan városra van szükség, hogy a polgárok a különböző közlekedési módok közötti hatékony kapcsolatok révén maguk szervezhessék meg optimálisan a közlekedésüket. Azonban a városra és környékére vonatkozó integrált mobilitási terv, és annak végrehajtása nélkül, egy integrált közúti és tömegközlekedési rendszer életbe léptetése nélkül ez nem lehetséges. További közlekedésésszerűsítő és mobilitás-segítő megoldás az intelligens közlekedési rendszerek bevezetése, ami nem csak hely-meghatározási rendszerek bevezetését, hanem az üzemeltetés és szolgáltatások jobb irányítását, flottamenedzsmentet, megfelelő utas-tájékoztatást, intelligens fizetési rendszerek alkalmazását együttesen jelenti. Akár 20 % többletkapacitás lenne nyerhető így a városban.

Barsiné befejezésként az Európai szintű szabályozásról tájékoztatott. A nitrogénoxid valamint részecske kibocsátás korábbi szabályozása, már eddig is jó eredményeket hozott, és most folyik a vita a CO2 kibocsátás szabályozásáról. Ez EU színtű feladat, de a városok élvezik az eredményét. Kiemelte, hogy az EU folyamatosan társ-finanszíroz az intelligens közlekedéssel, kibocsátás csökkentéssel kapcsolatos kutatásokat. Aki ezekből a közös gondolkodásokból, fejlesztésekből kimarad, az bizony az európai versenyben lemarad, figyelmeztetett a képviselő asszony.

Az eseményről készült fotók megtekinthetőek itt.