2016. 12. 05.
Erdős Norbert fideszes EP-képviselő az Európai Parlamentben látta vendégül Légli Ottót, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) elnökét és Dr. Brazsil Dávidot, a szervezet főtitkárát. Az agrárbizottság magyar tagja a látogatást követően kiemelte: mind a magyar néppárti képviselőtársai, mind ő, minden rendelkezésére álló eszközzel segíteni fognak a magyar borászoknak a sikeres uniós érdekképviseletük és az esetleges problémáik megoldása érdekében.
Légli Ottó és Dr. Brazsil Dávid Erdős Norbert meghívására és a magyar borágazat európai uniós nemzetközi kapcsolatainak a megerősítése végett érkezett Brüsszelbe, ahol az európai parlamenti képviselővel történő találkozó mellett látogatást tett a COPA-COGECA európai érdekképviseleti szövetségben is, ahol Pekka Pesonen főtitkárral és a COPA borászati szakreferensével is tárgyalt.
A találkozón Légli Ottó megköszönte Erdős Norbert szakmai hozzájárulását a magyar borászati stratégia megalkotásához. Megszületett már a többé-kevésbé véglegesnek tekinthető harmadik változat, amely a tervek szerint hamarosan hivatalosan is elfogadásra és kihirdetésre kerül. Annak ellenére, hogy a magyar borágazat a magyar mezőgazdaság húzóágazatai közé tartozik, számos tennivaló akad még a minőség további emelése és főleg a bormarketing terén. Légli kiemelte: számos programot kívánnak indítani a kicsi, de a nagy borászatok számára is a borok minőségének az emelése és a borászati stílusok egységesítése érdekében. A tervbe vett lépések révén a magyar borkínálat remélhetően még inkább elmozdul majd a rendezett szőlőbirtokok, a minőség és az eredetvédelem irányába, valamint a többnyire külföldi cégek által végzett magyar borkivitelt igyekeznek majd magyar kézbe visszavenni.
Légli Ottó rámutatott: a magyar borászat legnagyobb elmaradása a bormarketing terén áll fenn, ezért a Magyar Turisztikai Ügynökség alatt működő Gasztronómiai és Bormarketing Igazgatóságával együtt jelentős reklámkampányokat indítanak egyrészt belföldön, de különösen a tradicionális felvevő piacot jelentő szomszédos országokban. Erdős Norbert elsősorban a hatalmas lehetőségeket kínáló, de még nem kellően kihasznált lengyel és balti piacra hívta fel a figyelmet. Másrészt kiemelte, hogy az uniós promóciós pénzügyi alap jelentősen megemelkedett, a 2015. évi 60 millió euróhoz képest idén már 111 millió euróra lehet pályázni. Ez az összeg 2018-ra eléri a 200 millió eurót, így a magyar borászoknak érdemes lenne pályázni ezekre az uniós forrásokra, akár más tagállamokkal összefogva, akár más minőségi termékekkel egy kosárban árulva.
Erdős Norbert a közelmúltban írásbeli kérdést nyújtott be a Bizottsághoz a nem saját szőlőterület kivágásával keletkeztetett telepítési jogok szerkezetátalakítási támogatásával kapcsolatban. A Bizottság álláspontja ugyanis 2200 hektár magyar ültetvény telepítését lehetetlenítené el, ezen felül kötelezővé tenné az internetes naplózást és számlavezetést a borászok részére, amely óriási többletterhet jelentene a kistermelők részére. Erdős Norbert kiemelte: képviselőtársaival együtt most és a jövőben is minden rendelkezésére álló eszközzel segíteni fog a magyar borászoknak a sikeres uniós érdekképviseletük és az esetleges problémáik megoldása érdekében.