Hírek

Veszélyben a fuvarozási piac egységének megőrzése

2017. 10. 13.

„A közutak szabályozásával kapcsolatos viták során törvényhozóként olyan jogi keretrendszert kell kialakítanunk, amely egyenlő feltételeket biztosít a közlekedési ágazat minden résztvevője számára az Európai Unió összes tagországában. Olyan szabályozás kell, amely csökkenti a bürokráciát és megakadályozza a jogszerűtlen visszaéléseket. A Mobilitási Csomag kiküldetésre vonatkozó részének a Közlekedési és Turisztikai Bizottság (TRAN) néppárti felelőseként erősen kétlem, hogy az Európai Bizottság javaslata megfelel mindezeknek az elvárásoknak” – hangsúlyozta a jogszabálytervezet tegnapi vitáján Deli Andor fideszes EP-képviselő.

Az ülésen az Európai Bizottság Közlekedési Főigazgatósága részletesen bemutatta a Mobilitási Csomag jogszabálytervezeteit. „A TRAN bizottságban kezdettől fogva azért küzdöttünk, hogy a nemzetközi közlekedés ne tartozzon a kiküldetési irányelv hatálya alá, hiszen az olyan dolgozókra vonatkozik, akiket munkaadójuk hónapokra egy másik tagállamba küld ki. Ennek a kitételnek viszont a sofőrök nem felelnek meg, hiszen folyamatosan különböző országban végzik munkájukat anélkül, hogy bárhol is hosszabb időre letelepednének. Ez megegyezik a magyar állásponttal, amely elsődleges célnak a munkahelyek és az egységes piac vívmányainak megtartását tekinti. Sajnos a Bizottság abból indul ki, hogy a kiküldetési irányelv szabályai a nemzetközi fuvarozásra is vonatkoznak, miközben egyértelmű, hogy a nemzetközi fuvarozás határokon átívelő szolgáltatásvégzést, nem pedig egy hosszú időtartamú kiküldött munkavállalást jelent. Ezért olyan szabályozásra van szükség, amely valódi kihívásokra ad választ, könnyen alkalmazható, továbbá segíti az egységes fuvarozási piac, s a fuvarozási cégek, különösképpen a kkv-k munkájának megőrzését” – nyilatkozta a néppárti képviselő.

Háttér: A Mobilitási Csomag egy hosszú ideje várt jogszabályi javaslattervezet, melynek a közlekedési ágazat jelenkori kihívásainak kell megfelelnie. A szociális témák mellett felveti egy egységes európai autópályadíj-rendszer szükségességét, a közúti árufuvarozás piacára való könnyebb hozzáférést vagy a vezetési és pihenőidők felülvizsgálatának szükségességét. A csomag hét jogszabálytervezetet tartalmaz, amelyek egyike külön foglalkozik a közúti fuvarozás szociális aspektusaival és külön jogszabályban (lex specialis) fektetné le annak szabályait.